Multiekran i m-commerce strategią marketingową na 2015 rok!

Telefon, laptop, komputer stacjonarny i wreszcie smartphone, te wszystkie urządzenia są częścią dzisiejszych konsumentów.  Jak odnajdują się w obecnej rzeczywistości? Znakomicie! A jak w tym wszystkim odnajduje się współczesny Marketer? Hm… to już pozostawia wiele do życzenia.

Zacznijmy od twardych danych. W ujęciu globalnym obserwujemy duże różnice dzielące poszczególne kraje w korzystaniu z urządzeń technologicznych. I tak na przykład w Indonezji spędzają aż 9 godzin przed ekranem, podczas gdy we Włoszech ten czas stanowi zaledwie 5 godzin. Jaki udział ma w tych danych mobile? W wielu krajach zdecydowaną większość, co na poniższym wykresie potwierdza udział czerwonego paska.

multiekrat i m-commerce

ródło: https://www.millwardbrown.com/adreaction/2014/report/Millward-Brown_AdReaction-2014_Global.pdf

O czym to tak naprawdę świadczy. O potencjale jaki niesie za sobą to niewielkie urządzenie.

Popatrzmy jak wygląda relacja klienta z urządzeniami technologicznymi. Zaczyna się „niewinnie” od porannej chęci sprawdzenia na smartphonie poczty, wiadomości czy też informacji o znajomych. Przez cały dzień to małe urządzenie jest nam bliskie, równocześnie korzystamy z laptopów i w mniejszym udziale z tabletów. Telewizja zyskuje dopiero wieczorem, jednak nadal na równi ze smartphonem.

wykres m-commerce

źródło: https://www.millwardbrown.com/adreaction/2014/report/Millward-Brown_AdReaction-2014_Global.pdf

Multiekran jest zatem niezwykle ważny w działalności marketingowej. Każdy z kanałów pełni inną rolę. W celu dotarcia i zaangażowania dużej liczby multiekranowych użytkowników, a zwłaszcza tych moblinych, marki będą musiały wdrożyć plany medialne z dużym naciskiem na m-commerce.Teraz bowiem ta strefa jest znacząco pomijana. Prognozy pokazują bowiem, że za niedługi czas, dotrzeć do niektórych klientów będzie można wyłącznie za pośrednictwem telefonów komórkowych.

Na co warto zwrócić uwagę tworząc strategię marketingową w zakresie multiekranów:

  • komunikacja powinna być spójna, tak, aby użytkownik miał poczucie, że ma do czynienia z tą samą marką
  • komunikacja powinna być dostosowana do każdego ekranu tzw. RWD, czyli dopasowanie do ekranu
  • komunikacja powinna zaskakiwać nowoczesnymi rozwiązaniami i udogodnieniami dla użytkowników np. za pomocą specjalnych aplikacji tylko na smartphony lub tablety. Należy jednak pamiętać, że nie chodzi tutaj o inwestowanie w rożnego rodzaju niepotrzebne aplikacje typu gry, tylko takie, które mają pomóc w dokonaniu zakupu jak np. skaner kodów produktów ze sklepu lub szybka porównywarka produktów.
  • interfejs każdego multiekranu powinien być czytelny i prosty w obsłudze, potocznie mówiąc, tak, aby mogło z niego skorzystać dziecko
  • promocje powinny zachęcać do zakupów na danym urządzeniu – nie musisz twardo trzymać się reguły stosowania tych samych promocji na każdym multiekranie, baw się z użytkownikami, zachęcaj do odwiedzania Twojej marki przez różne urządzenia.

Takimi działaniami podkreślisz osobowość swojej marki.

Sprawdźmy teraz jak użytkownicy postrzegają reklamy na poszczególnych urządzeniach. Ogólnie rzecz biorąc reklama w telewizji jest lepiej odbierana, w porównaniu z reklamą internetową. Dane jednak nie są wcale takie złe, patrząc na procent poświęconej uwagi reklamie mobilnej, widzimy, że stanowi ona aż 51%, co świadczy o tym, że to małe urządzenie potrafi reklamować. Dane potwierdzają również, że reklama mobilna jest skuteczniejsza ponieważ jest nowością i nie „zaśmieca” tak ekranu jak ma to miejsce w przypadku laptopów.

m-commerce źródło: https://www.millwardbrown.com/adreaction/2014/report/Millward-Brown_AdReaction-2014_Global.pdf A co z m-sprzedażą? Do 2018 roku, sprzedaż m-commerce znacząco zbliży się do całkowitej sprzedaży globalnej rynku e-commerce. Firma Goldman Sachs prognozuje, że sprzedaż w m-commerce wyniesie 626 bilionów dolarów w 2018 roku w USA. Nowe dane z IMRG i Capgemini wykazują również, że w tym roku sprzedaż przez telefony komórkowe podwoiła się w stosunku do zeszłego roku i obecnie stanowi prawie jedną czwartą całkowitej sprzedaży on-line czyli 23,2%.

Działania prowadzone na wszystkich ekranach mogą pomóc w sprzedaży i budowaniu pozycji marki, ważne aby pamiętać, że każde z tych narzędzi posiada inne atuty. Przykładem może tutaj być niemiecki supermarket Edeka, który skrupulatnie dostosowuje swoją strategię do poszczególnych urządzeń. Reklama telewizyjna skierowana jest do rodzin, dlatego w reklamie wykorzystywany jest wizerunek dzieci. Reklama internetowa, w tym też mobilna, jest bardziej „luźna”, zabawna, skierowana do młodszego klienta.

A ile w Twojej marce stanowi udział mobile? Taką informację uzyskasz sprawdzając dane w statystykach Google Analytics w zakładce Odbiorcy/Ruch mobilny:

One Response to “Multiekran i m-commerce strategią marketingową na 2015 rok!

  • Cześć, to jest komentarz.
    Aby skasować ten komentarz, zaloguj się i wyświetl komentarze tego wpisu. Wtedy zobaczysz opcje edycji oraz kasowania komentarzy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *