Co mówi Facebook…

Byliśmy w ostatnim czasie na kilku konferencjach Facebooka i chcemy się z Wami podzielić naszymi spostrzeżeniami co do zmian jakie zachodzą w tym kanale oraz odpowiedzieć na pytanie czy Facebook sprzedaje.

Konferencja Facebooka

Na początek zacznijmy od kilku ciekawych danych na temat Facebooka:

– 14 milionów ludzi w ciągu miesiąca loguje się na Facbooku w Polsce
– 11 milinów ludzi loguje się każdego dnia na FB w Polsce
– 79% Polaków korzysta z Facebooka przez telefony komórkowe
– 64% Polaków loguje się na facebooka z różnych urządzeń
– 3:37 wynosi średni czas jaki spędzamy dziennie na Facebooku
– 90% osób, które widziały reklamę video na Facebooku i dokonały później zakupu, nie kliknęły w reklamę
– 2,5 sekund Fan poświęca uwagi na reklamę video oglądaną na Facebooku na desktopie, 1,7 sekund poświęca uwagi na tą samą reklamę na telefonie komórkowym
– 94% ludzi trzyma telefon w pionie oglądając Facebook (co ma znaczenie przy tworzeniu reklama video).

Konferencja facebooka

Facebook nie lubi kiedy o jego Fanach mówi się „Użytkownicy”, wolą określenie „Ludzie”, bo w odróżnieniu od innych mediów, oni nie identyfikują cookisów tylko realne zalogowania właśnie ludzi.

Facebook mocno stawia na wzrost reklamodawców, co jest zrozumiałe, bo jest to jego bezpośredni zysk. Niestety w wielu firmach ten kanał nadal stanowi marginalny udział w całości sprzedaży sklepu internetowego, pomimo emisji reklam i aktywnej działalności na Fan Page’u (średnio od 1% do 5%). Mówimy tutaj o małych i średnich firmach, które nie dysponują wielkimi budżetami. Wynika to głównie z faktu nieumiejętnego wykorzystania potencjału FB przy małym budżecie i zrozumienia jak poruszać się w tej przestrzeni.  

Konferencja facebooka

Dlaczego zatem Facebooke ma taki mały udział w sprzedaży?

Facebook nie ukrywa, że, aby efektywnie sprzedawać potrzebny jest duży budżet, co pozwoli dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Przecież niektóre marki inwestują w ten kanał od 30 000 do 300 000 zł miesięcznie. Nie oznacza to jednak, że przy małych budżetach nie jesteśmy wstanie osiągnąć dobrych wyników! Wszystko zależy od założonych celów i wykorzystanych narzędzi. Niewiele bowiem zdziałamy wykorzystując tylko reklamę „Polub naszą stronę”. Ponadto należy pamiętać, że Facebook często stanowi źródło wspierające sprzedaż w innych kanałach, dlatego patrzenie na wyniki 1:1 nigdy nie da nam czystego obrazu. 

Od czego zatem zacząć przygodę na FB?

Na początku należy posiadać przemyślaną strategię komunikacji marki w tym kanale. Najlepiej taką, która pozwoli nam się wyróżnić. Personalizacja to kolejny klucz do sukcesu – inna dla osób które są naszymi fanami, dla tych którzy nie są naszymi Klientami itd. Potem dobieramy do naszych założeń odpowiednie narzędzia w ramach tego serwisu i działamy!

Z czego warto skorzystać:

– reklamy pozyskujące fanów – znana zapewne wszystkim forma reklamy „Polub Stronę”. Mało jednak kto wie, ze Facebook nie zaleca jej stosowania, bo uważa, że jest to marnotrawienie pieniędzy. Dlaczego? Bo ta reklama pozyskuje „zwykłych” Fanów, a nie klientów / ambasadorów marki. Ponieważ jednak ta forma reklamy jest najpopularniejszą wśród reklamodawców, FB zdecydował się na jej pozostawienie w swojej ofercie. My jednak uważamy, że jest ona niezbędna dla początkującego sklepu internetowego, który w „jakiś” sposób potrzebuje zbudować swoje grono odbiorców.

– od niedawna nowością w FB jest narzędzie Karuzeli (emisja reklam dynamicznych), które pozwala na pokazanie kilku produktów w jednym formacie. Świetne narzędzie do cross-sellingu. 

– pixel – polega na wpięciu pixela Facbooka na stronę internetową (można to zrobić przez Tag Managera), co pozwala na zbieranie cookisów Fanów odwiedzających naszą stronę. Dzięki temu możemy później kierować reklamy na FB właśnie do tych osób.

– kolejną nowością jest Audience Costumers – pozwala na dotarcie do klientów podobnych do naszych lojalnych konsumentów. Polega na zaimportowaniu do FB np. adresów mailowych naszych Klientów i na tej podstawie zidentyfikowanie na Facebooku osób podobnych do tych, którzy kupują w naszym sklepie. Taka forma reklamy znacznie zwiększa skuteczność kampanii. 

– reklamy video – sposób na opowiedzenie historii o marce. Pamiętajmy jednak, że Fan zatrzymuje się na filmie tylko na chwile i ogląda go bez muzyki. Zadbajmy zatem o napisy w filmie i mocne, pierwsze wejście. A logo marki koniecznie pokażmy w pierwszym kadrze (najlepiej podczas emisji całego filmu). A video 360 angażuje jeszcze bardziej. 

– local Awareness – dociera do osób znajdujących się w pobliżu Twojej firmy. Firma Tesco wykorzystała tą formę reklamy do przyciągnięcia klientów do sklepów tradycyjnych. W reklamie emitowali produkty w dobrej cenie i jeśli Fan był zainteresowany jednym z nich, mógł od razu zobaczyć gdzie w jego okolicy można go zakupić. Natomiast Burger King emitował reklamę do wszystkich osób, które znajdowały się blisko jego restauracji, z informacją, że jeśli zaraz wpadnie do nich z przyjacielem, to otrzymają drugie frytki GRATIS. A jeśli udostępnimy dane sprzedażowe Facebookowi, to jest on wstanie pokazać nam czy dana osoba po zobaczeniu reklamy na FB poszła do sklepu offline i dokonała zakupu. Facebook sprawdza to po geolokalizacji.

– i na koniec kampania wizerunkowa budująca zasięg Reach & Frequency, geolokalizacja na miasta, w których kupują nasi Klienci (lub sprzedaż jest słaba), odpowiednie targetowanie po płci i wieku. 

Facebook chwali się efektywnymi reklamami osiągniętymi przy współpracy z wielkimi markami. Możecie o nich poczytać na stronie: https://www.facebook.com/business/success. Pamiętajcie jednak, że pokazane wskaźniki wynikały z „jakiś” budżetów, o których facebook już nie pisze.

I na koniec kilka ciekawostek z ostatniej konferencji Facebooka:
– 96% sprzedaży odbywa się offline, zatem tradycyjna sprzedaż nie umiera
– black Friday w USA – to dzień w którym pierwszy raz w historii sprzedaż online przewyższyła sprzedaż offline
– 37% transakcji na świecie ma miejsce na mobilu

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *